Het supermarktparadijs

Uitgeverij: Athenaeum-Polak & Van Gennep
Uitvoering: Paperback
Taal: Nederlands
Aantal Pagina's: 173
Afmetingen: 134x215x17
Verschijningsdatum: September 2010
EAN: 9789025366896
(Tijdelijk) uitverkocht

Omschrijving

Roland Duong, bekend van de Keuringsdienst van Waarde, stelt hier de fundamentele vragen waarvoor op de televisie geen plaats is. Wij Nederlanders zijn verknocht aan de beste keus, en we willen waar voor ons geld. Maar wat bedoelen we daarmee? Waar koop je goede waar? En word je daar beter van? Een aantal dilemmas: wil ik gezond of lekker, sta ik op mens-en-dierwelzijn of koop ik mijn karbonade bij de kiloknaller? Consumentengids en actualiteitenrubriek hebben daar geen antwoorden op. Wat hebben we werkelijk nodig om ons lekker in ons vel te voelen? Om gezonde keuzes te maken is kennis nodig over de voedselketen en onze eigen innerlijke processen. En zonder het onderscheid tussen goed en kwaad valt de beste keuze niet te maken. Duong legt verrassende verbanden tussen consumptie, psychologie, ethiek en welzijn. Zo vormen seks en wijsheid het beste dieet tegen zwaarlijvigheid, en is het goed te bidden voor het eten. Ook leidt verantwoorde consumptie tot fascisme, is een dikke kont gezond en maakt een modaal ink omen gelukkig. En is een taaie biefstuk zeker niet slecht, houdt zorg voor de armen de armoede in stand, is survival of the fittest een dodelijke leugen en is Prozac voor mietjes. Het supermarktparadijs is een hartstochtelijk pleidooi voor individuele verantwoordelijkheid. Want onze worsteling met voedselvoorziening, overgewicht en depressie komt voort uit de volledige keuzevrijheid die we eisen, terwijl we bang zijn om daarvoor de verantwoordelijkheid te nemen.