Recensie Later: The Sixth Sense met een IT-gevoel

“Er bestaat een oud gezegde dat de doden niet meer kunnen praten, Jamie. Maar tegen jou praten ze wel he? Doden mannen en vrouwen. En jij gaat er zomaar van uit dat ze eerlijk antwoord geven als jij ze iets vraagt. Alsof sterven gelijk staat aan een dosis natriumpentothal”. Stephen King neemt je in Later mee in de wereld van dode mensen en geesten. Een thriller met een horror gevoel.

Jamie versus de rest

Het boek Later neemt je mee door de ogen van Ik-persoon Jamie, een jongetje van 14-jaar die doden mensen kan zien. Dit talent is meer een vloek dan een gave want Jamie kan er met niemand over praten dan zijn moeder. Dit zorgt voor een hechte band met zijn moeder, die ook haar problemen heeft. Gedurende het verhaal komen er volwassenen die de gave van Jamie voor hun persoonlijke belang willen gebruiken. Tot grote angst van Jamie.

Hoe gaat het “Later” met Jamie?

Jamie is een interessant personage. Zijn uitzonderlijke talent zorgt voor een uniek personage met gevatte grapjes en een uitgebreide fantasiewereld. Het gehele verhaal wordt vanuit het perspectief van Jamie verteld. Hij beschrijft het verhaal als een oudere Jamie die terugkijkt op zijn jongere jaren. Hierdoor krijg je  een IT-gevoel waarbij er een oudere versie terug kijkt op zijn kindertrauma’s maar dan in een The Sixth Sense thema (doden en geesten).

Het mysterieuze en grimmige New York

De schrijfstijl van Stephen King is vlot en toegankelijk waardoor het boek vloeiend doorleest. Zo maakt hij veel gebruik van kleine cliffhangers, door middel van het woord “Later” wat blijft aansporen om door te lezen. Ook is de grote stad New York van goede toevoeging op de algehele sfeer van het verhaal. Het verhaal speelt zich namelijk af in het grote New York, wat een grimmige en mysterieus impressie aan het verhaal geeft.

Is het boek Later horror of toch meer een spannende thriller?

In Later wordt meerdere malen gesproken over een horrorverhaal maar het verhaal heeft een stuk meer weg van een spannende thriller. Er zijn een aantal bloedende momenten maar die zijn niet heel beangstigend. Wel zit het boek vol spannende momenten waardoor je volledig in het boek gezogen wordt.

Het eindoordeel van Later Recensie

De leesbaarheid is overduidelijk het sterke punt van Later. Elk hoofdstuk is een aparte scene waardoor sommige hoofdstukken soms kort zijn, maar die de leesbaarheid bevordert. Het verhaal is chronologisch geschreven met hier en daar wat cliffhangers (Later), dit ervoor zorgt dat je een duidelijk gevoel krijgt dat je naar het eindpunt aan het toewerken bent. Wel zit het boek op de grens van twee verschillende genres. Zo zijn er een aantal gedeeltes waarvan je kunt spreken van een horrorverhaal, maar dit trekt niet volledig door waardoor je méér het gevoel krijgt dat je een thriller aan het lezen bent. Tenslotte is dit boek van Stephen King een vermakelijk boek met goede personages, sfeer en een goed geschreven einde.

Later van Stephen King krijgt 3.5 ster

Best Verkocht

top 100