Provenance

Uitgeverij: Rijksmuseum Publishing
Uitvoering: Gebonden
Taal: Nederlands
Aantal Pagina's: 109
Afmetingen: 154x208x15
Verschijningsdatum: Onbekend
EAN: 9789086890415
(Tijdelijk) uitverkocht

Omschrijving

De installatie Provenance van beeldend kunstenaar Fiona Tan behelst zes gefilmde portretten van hedendaagse Amsterdammers die, zoals Tan zelf zegt, erom vragen aandachtig te worden bekeken. De kunstenaar liet zich inspireren door de rijke collectie 17de eeuwse portretten van het Rijksmuseum. Bij de installatie wordt in een publicatie-vorm, een rijk geïllustreerde tekst van de kunstenaar zelf uitgegeven. In deze tekst beschrijft Tan onder meer de herkomst (provenance) van de gefilmde portretten  en zij legt onverwachte links met de 17de eeuw, met Amsterdam toen en nu, met de mensen op de portretten en met haar eigen leven. Tan (1966) filmde zes mensen uit haar directe omgeving: filmmaker Kees Hin, schoonmoeder Marry Knol, winkelier Najet Olmez en zijn zoon Tunahan, de scholier Tessel Schole, cabaretière Sanne Wallis de Vries en zoon Niels Dijkstal. Tessel Schole werd geportretteerd als Cornelia van Rijn, dochter van Rembrandt. In zwart-wit scènes van telkens meerdere minuten toont de kunstenares ons deze mensen in hun eigen huis of omgeving, in zorgvuldig gecomponeerde en uitgelichte beelden. Tijdens het filmen vroeg zij zich af of het mogelijk is, naar een film te kijken als naar een schilderij en wat een portret ‘geslaagd’ maakt. In de films, foto’s en audiovisuele installaties van Tan staan bijna altijd beelden van mensen centraal. In Correction (2005) portretteerde zij gevangenen en bewakers uit verschillende Amerikaanse gevangenissen en Countenance (2002) bevatte vier video-projecties met portretten van allerlei mensen uit Berlijn. Voor Vox Populi reisde Tan onder meer naar Noorwegen, Tokio en Sydney, op zoek naar beelden uit privé-fotoalbums die zij samenbracht in verschillende publicaties.